Hur kallt får det vara i en lägenhet eller lokal?

Besvär med för kallt inomhusklimat är vanligt. Men hur kallt får det egentligen vara i en lägenhet eller lokal för allmänna ändamål? Ta reda på fastighetsägarens ansvar, nya riktvärden för lägsta inomhustemperatur och rekommenderade åtgärder för egenkontroll.
Vi vistas en stor del av vår tid inomhus, och en inomhusmiljö som är för varm eller kall kan därför få stor påverkan på både hälsa och välbefinnande. Nästan en av fyra (24 procent) uppgav att de har för kallt, i miljöhälsoenkäten 2023 från Folkhälsomyndigheten.
Folkhälsomyndighetens riktvärden för lägsta inomhustemperatur
Folkhälsomyndighetens nya tillsynsvägledning samt allmänna råd och riktvärden om temperatur inomhus (HSLF-FS 2024:10) gäller från 15 maj 2024. De allmänna råden är bland annat ett stöd för verksamhetsutövare som fastighetsägare, så att de kan säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med miljöbalken. Detta gäller bostäder såsom hyresrätter och bostadsrätter, samt för lokaler för allmänna ändamål där människor vistas regelbundet, såsom omsorgsboenden, skolor och förskolor.
| Period | Parameter | Riktvärde | Tillämpning |
|---|---|---|---|
| Höst, vinter, vår och sommar | *Lägsta operativa temperatur | 18 °C | Känsliga grupper: bedöms behöva en högre temperatur, nedre riktvärdet är istället lägsta operativa temperatur 20 °C |
* Medelvärdet av lufttemperaturen och medelstrålningstemperaturen från omgivande ytor. Detta eftersom inomhustemperaturen under denna period kan påverkas av kalla ytor.
Fastighetsägarens ansvar för egenkontroll av inomhustemperatur
Alla som bedriver en verksamhet som kan ha en påverkan på människors hälsa eller miljön ska bedriva egenkontroll, enligt 26 kap. 19 § miljöbalken. Det innebär att fastighetsägare eller hyresvärd har ansvar att säkerställa ett inomhusklimat som inte skadar människors hälsa.
Exempel på rutiner för egenkontroll av inomhustemperatur:
✅ Underhåll av installationer som påverkar det termiska inomhusklimatet
✅ Behov av isoleringsåtgärder
✅ Övervakning av inomhustemperaturen
✅ Hantering av klagomål och felanmälningar
För kallt i en lägenhet? Kommunen kan ställa krav på utredning
Boende eller hyresgäst som upplever inomhustemperaturen för kall ska i första hand vända sig till sin hyresvärd eller bostadsrättsförening. Om inte tillräckliga åtgärder vidtas kan kommunens miljö- och hälsoskyddskontor behöva kontrollera temperaturen, både vid klagomål men även vid förebygganden tillsyn. Därför är det viktigt för fastighetsägaren att ha fungerande rutiner och dokumenterad egenkontroll.
Övervaka inomhustemperaturen med uppkopplade brandvarnare
Med Tryvas uppkopplade brandvarnare får boende ett tryggt brandskydd året runt, och snabb insats vid brand med digitala larm till flera mottagare. Samtidigt som fastighetsägaren kan övervaka inomhustemperaturen i alla lägenheter, tack vare flera smarta sensorer i brandvarnaren.
✅ Fungerande brandvarnare året om – effektivt systematiskt brandskyddsarbete
✅ Snabb upptäckt och insats vid brand – även när ingen är hemma
✅ Temperaturövervakning – enklare felhantering och möjlighet till energieffektivisering
Bostadsrättsföreningen Banvaktaren, ett 55+ boende, använder systemet i alla lägenheter och gemensamma utrymmen, vilket möjliggör för styrelsen att snabbt hantera klagomål om temperaturen.
”Det är smidigt att se temperaturen i en lägenhet via appen, till exempel om någon ringer och tycker att det är för kallt eller varmt. Då kan vi snabbt få en överblick och agera om det behövs.”
Paul Carlsson, ledamot
Det kommunala fastighetsbolaget Fristadbostäder AB använder temperaturdatan för att styra värmen och optimera energiförbrukningen i fastigheterna.
”Alla fastighetsägare vet hur viktigt det är att ha koll på inomhustemperaturerna. Genom brandvarnarna får vi många mätpunkter och därmed bättre koll.”
Kjell-Ove, VD för Fristad Bostäder AB
