Vanliga frågor

Här svarar vi på vanligaste frågor hos boende.

För boende

Vad händer när brandvarnaren aktiveras?

Precis som en vanlig brandvarnare tjuter den högt. Om det fortfarande finns rök kvar  efter 30 sekunder finns möjlighet för de boende som vill att ta emot larm i sina mobiltelefoner via appen Tryva. kan de boende du och grannarna ett larm i Tryva appen med information om var i huset brandvarnaren aktiverats.

Vad gör jag om brandvarnaren drar igång när jag steker mat?

Du har 30 sekunder på dig att manuellt stänga av brandvarnaren genom att trycka på brandvarnares undersida eller vädra rummet. Systemet skickar inte vidare larmet om röken försvinner. Hinner du inte avbryta larmet och det skickas vidare kan du enkelt informera övriga via appen att du råkat orsaka ett falsklarm. 

Måste jag ta emot larm i min telefon?

Du väljer helt själv om du vill ta emot larm i din telefon. Vår erfarenhet är dock att de allra flesta boende brukar vilja veta om en brandvarnare i huset har aktiverats.

Jag har ingen smartphone, hur funkar systemet då?

Brandvarnarens funktion och utlarmning påverkas inte av vem som har installerat appen. Även de boende som inte tar emot larm har en uppkopplad brandvarnare som larmar vidare till fler mottagare om en brandvarnare aktiveras.

Vad kostar det att använda Tryva appen?

Det kostar ingenting, appen är helt kostnadsfri för de boende.

Hur fungerar mitt vattenlarm?

Vattensensorn är lika liten som en tändsticksask och placeras exempelvis under diskbänken. När sensorn känner av vatten larmar systemet direkt i Tryva appen.

Safeland Fastighet blir Tryva.

Safeland Fastighet byter namn till Tryva och renodlar verksamheten för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Varumärket Safeland lever vidare till konsumentmarknaden.

Varmt välkommen till Tryva!