Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor om tekniken bakom systemet.

Teknik

Måste alla boende ha en smartphone för att systemet ska fungera?

Nej, tack vare de uppkopplade brandvarnarna kan alla vara trygga med att samtliga brandvarnare alltid fungerar. Varje fastighet skapar sin egen larmplan och väljer om de boende ska ta emot larm. Självklart väljer också de boende själva om de vill ta emot larm eller inte. Det räcker med att larm skickas vidare till några mottagare för att hela fastigheten ska bli trygg.

Vi har redan ett förvaltningssystem, hur gör vi då?

Tryvas system påverkar inte förvaltningssystemet på något sätt. De flesta använder Tryva appen för att få en översikt över alla enheter och ta emot larm, men vi kan också integrera den datan till det befintliga förvaltningssystemet. 

Vi har en app för de boende, varför behöver vi en app till?

Tryva appen är designad specifikt för att det ska vara supertydligt och enkelt att ta emot larm i skarpt läge vid brand. Det ligger mycket användarupplevelse och forskning bakom utformningen av appen. 

Systemet säkerställer ett fungerande brandskydd i fastigheten och via appen kan boende och andra larmmottagare direkt bli uppmärksammade om en brandvarnare i huset aktiveras. 

Påverkas fastigheten något vid installation av Tryvas system?

Nej. Systemet är trådlöst, det krävs inga ingrepp i fastigheten.

På vilket sätt är brand- och vattensensorerna smarta?

Sensorerna är uppkopplade och utrustade med innovativ teknik som kan skicka larm vidare till flera mottagare, vilket möjliggör snabb upptäckt av brand eller vattenläcka. 

Brandvarnarna känner av både rökutveckling och värmestegring och skickar även vidare information om de plockats ned, behöver batteribyte eller har blivit smutsiga. 

Safeland Fastighet blir Tryva.

Safeland Fastighet byter namn till Tryva och renodlar verksamheten för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Varumärket Safeland lever vidare till konsumentmarknaden.

Varmt välkommen till Tryva!