Larmcentral

Anslutning till larmcentral.

Skicka fastighetens larm till en larmcentral för extra trygghet.
Tryva samarbetar med flera auktoriserade och certifierade larmcentraler. 

jobb
larmoperatör

Bemannad dygnet runt
- för extra trygghet.

Larmcentralen kan följa brandutvecklingen i realtid och agera utifrån systemets information; ökar eller minskar rök och värme? Sprider sig larmet till fler brandvarnare?

Larmcentralen är bemannad dygnet runt och kan hantera både inbrott, brand- och vattenlarm. 

Så fungerar det att skicka
larm till larmcentral:

I larminstruktionen ges direktiv till larmcentralen hur de ska agera vid olika scenarios. Larm kan skickas från hela fastigheten, eller enbart från utvalda delar.
Fastighetsägaren avgör vilka sensorer och vilken typ av larm (brandlarm, vattenlarm, inbrott) som skall skickas till larmcentral.

Vid larm agerar larmoperatören enligt larminstruktion; exempelvis att kontakta SOS Alarm, vattenjour eller ringa kontaktpersoner hos fastighetsägaren.

Prova på systemet

Välj ut en lämplig fastighet för testperiod av systemet. Utvärdera både brand- och vattenskydd för gemensamma utrymmen och lägenheter.

"Tryvas system är en viktig innovation med potential att förhindra de flesta bostadsbränder. Systemet innebär två centrala förbättringar gällande brandsäkerheten i svenska hem; det säkerställer att alla brandvarnare fungerar och att branden upptäcks tidigt - även när ingen är hemma..." Läs artikeln

Erik Arvidsson, Skadeförebyggande kommunikatör 

Jens Larsson

Vi vet att många missar att kontrollera brandvarnaren, vilket påverkar allas säkerhet. Den enda riktiga lösningen på detta problem är att vi som fastighetsägare tar över ansvaret. Med systemet från Tryva vet vi att alla brandvarnare alltid fungerar.

VD, Stiftelsen Aneby Bostäder

Leif Jonsson

Tidig upptäckt är avgörande vid akuta situationer. Uppkopplade brandvarnare som larmar till de boende är en bra metod som ger fastighetsägare och grannar mycket goda möjligheter att snabbt agera och förebygga bränder.

Utvecklingschef, Södertörns brandförsvarsförbund

Johan Magne

Ingen var hemma i lägenheten. Vårt hus hade blivit övertänt om vi inte fått larmet så tidigt. Nu kunde vi med viss möda släcka elden tillsammans. Hade vi dröjt ett par minuter till hade det inte varit möjligt.

Boende i BRF, Hägersten

Vanliga frågor

Våra boende har vanliga brandvarnare. Räcker inte det?

Statistik visar att ca 20% av lägenheter i flerfamiljshus saknar fungerande brandvarnare. En stor  nackdel med traditionella brandvarnare är också att de inte gör någon nytta om den boende inte är hemma – det tar lång tid innan någon annan i fastigheten eventuellt reagerar på en tjutande brandvarnare.

Idag finns det ny teknik som ger ett mycket tryggare brandskydd. Med uppkopplade brandvarnare kan larm skickas vidare till flera mottagare vilket möjliggör snabb upptäckt och första insats. Dessutom testar uppkopplade brandvarnare sig själva och man kan säkerställa fungerande brandskydd överallt. 

Vad är skillnaden mellan traditionella brandvarnare och uppkopplade brandvarnare?

Det finns flera viktiga skillnader. 

  • Brandupptäckt. När en uppkopplad brandvarnare aktiveras kan man med Tryvas system skicka larm vidare till exempelvis grannar, fastighetssystem eller larmcentral vilket möjliggör snabbare upptäckt och första insats. 
  • Platsinformation & Räddningsarbete. När en uppkopplad brandvarnare aktiveras skickar  Tryvas system larm med information om vart i fastigheten den aktiva brandvarnaren är placerad. Denna information är otroligt viktig i ett skarpt läge – och underlättar släck- och räddningsarbetet avsevärt när räddningstjänst kommer till platsen.   
  • Kontroll och service. Uppkopplade brandvarnare testar sig själva och informerar om de har behov av rengöring, batteribyte – eller om de felaktigt plockats ned.
  • Brandskyddsarbete – underlättar SBA. I Tryvas app ser fastighetsägaren en överblick av samtliga brandvarnare i fastigheten. Därav behövs inte längre tidsödande rondering för kontroller av brandvarnare.
Vad händer när en brandvarnare aktiveras?

När brandvarnaren upptäcker rök, värme eller temperaturstegring börjar den tjuta högt. Om röken inte avtar efter 30 sekunder skickas ett larm genom Tryva appen till exempelvis grannar, förvaltningssystemet eller larmcentral.

I appen visas platsinformation om vart i huset brandvarnaren har aktiverats och larmmottagarna kan samverka med varandra i en chatt i appen för bästa åtgärd. Tack vare larm till flera mottagare kan man spara avgörande minuter i brandutvecklingen.

Går det ofta brandlarm till de boende?

Nej. De smarta sensorerna är utrustade med teknik som känner av ifall rökutvecklingen stannar av, exempelvis om den boende vädrar inom 30 sekunder. Det går dessutom enkelt att trycka på undersidan av brandvarnaren för att stänga av larmet. 

Behöver boende testa sina uppkopplade brandvarnare?

Nej, uppkopplade brandvarnare testar sig själva. Många boende klarar inte heller att testa sina brandvarnare själva,  exempelvis äldre och rörelsehindrade – dessa slipper riskmomentet i att ställa sig på en stol och testa brandvarnaren.

Måste alla boende ha en smartphone för att systemet ska fungera?

Nej, tack vare de uppkopplade brandvarnarna kan alla vara trygga med att samtliga brandvarnare alltid fungerar. Varje fastighet skapar sin egen larmplan och väljer om de boende ska ta emot larm. Självklart väljer också de boende själva om de vill ta emot larm eller inte. Det räcker med att larm skickas vidare till några mottagare för att hela fastigheten ska bli trygg.

Påverkas fastigheten något vid installation av Tryvas system?

Nej. Systemet är trådlöst, det krävs inga ingrepp i fastigheten.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Få inbjudningar till webbinarier, intressanta artiklar och kunskap direkt i mailkorgen

Safeland Fastighet blir Tryva.

Safeland Fastighet byter namn till Tryva och renodlar verksamheten för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Varumärket Safeland lever vidare till konsumentmarknaden.

Varmt välkommen till Tryva!